• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll

Deculture

För fans, av fans

  • Recensioner
  • Artiklar
  • Information
    • Annonsera på Deculture
  • Skriv för Deculture

Förhandstitt på Marvel Cosmic Invasion

10.10.2025

Ett nytt beat em up spel från Dotemu baserat i Marvel? Kan bli något bra.

Jag minns med stor glädje hur jag gillade att spela Super Double Dragon. Alla olika kombinationer man kunde göra, lära sig motståndarnas rörelser, attacker och sedan kontra dem eller helt enkelt bara ha kul med dem. När jag börjar spela Marvel Cosmic Invasion slängs jag direkt in i hetluften, ingen story, ingen introduktion, bara börja spela. Som på den gamla goda tiden. Arkadläget är det enda jag har tillgång till och 8 karaktärer, jag väljer min favorit anti-hjälte Venom samt She-Hulk.

Under två banor pucklar jag på motståndare som ser ut som insekter. Jag antar att vi befinner oss under attack av aliens som genom att fästa sig på sina värdar tar över dem totalt. Sedan har vi även människor som ser ut att vara forskare, med skyddskläder och allt. Så jag antar att ett experiment har gått åt skogen och det är upp till mig att slå, sparka, kasta och massakrera motståndet tills jag antingen löst problemet eller så får man se vad mer som kan ske.

Jag gillar detaljerikedomen, alla rörelser är riktigt bra gjorda och jag ser verkligen allt som sker på fältet. Det jag snabbt blir irriterad över är dock att många av motståndarna på dessa två banor har attacker som de kan utföra långt ifrån mig, och det enda jag kan göra ibland är att försöka komma ihåg att jag har en defensiv förmåga som blockerar och kontrar inkommande anfall på Venom och She-Hulk.

Men när man plockat upp en motståndare för att slå denne så ser man projektilen komma bakom dig. Du kan inte göra någonting och det är frustrerande. Att jag bara kan slå dem eller kasta iväg dem är litet ledsamt då jag gärna hade sett att olika knappkombinationer hade resulterat i olika former av attacker eller olika kast. Haggar i Final Fight kunde göra german supplexes, Zangiefs speciella snurrhopp, skalla dem eller kasta iväg dem exempelvis.

Musiken är trevlig om än något generiskt för mig. Å andra sidan är actionbiten så enormt fylld att jag inte har tid att riktigt fokusera på något annat än motståndet framför mig.

Kombinationerna som du dock kan göra är helt baserade på synergi mellan de 2 karaktärer du valt. Att som She-Hulk plocka upp en motståndare, sparka iväg denna (hennes kast animation) emot skärmens kant för att fienden sedan ska studsa tillbaka samtidigt som jag byter till Venom och gör dennes luft attack (skjuter ut en tråd av nät och svingar som ett stort klot över skärmen) för att sedan greppa motståndaren som nu befinner sig i luften och gör en ground slam med denne?

Jag gillar konceptet att man inte bara har sina vanliga attacker och sedan speciella attacker för varje karaktär utan för att ta sig någonstans i detta spel så måste man lära sig att kombinera sina attacker, att veta när man ska byta till sin andra karaktär och då man genom en snabb knapptryckning kan utföra en speciell attack för att byta karaktär? Det finns mycket att lära sig och lärningskurvan för att bemästra alla olika karaktärer känns värd den tid det tar.

Kort och gott är Marvel Cosmic Invasion ett trevligt beat em up som plockar litet för mycket inspiration från Marvel VS Capcom 2.

« Föregående
Förhandstitt på Star Fire: Eternal Cycle
Nästa »
Förhandstitt på Ultragirl Alters

Henrik Blomgren

Frilansande webbdesigner från ett litet samhälle i Skåne. Älskar spel och spelar för att ha roligt.

© 2025 Deculture // Ett projekt av Henrik Blomgren // CC-BY-NC