Huvudsakliga taktiska spel med anime-inspirerade karaktärer och berättelser har varit mitt signum. När jag då fick möjligheten att testa ett mer vuxet och blodigt ”mänskligt” taktiskt rollspel slog jag till. Här är mina tankar om den tidiga early-access versionen av Beast.
Early Access – Närmare alpha version
Beast är nu i early access. Väldigt väldigt tidig early access. Så vi spelare kan spela, ge förslag och hjälpa utvecklarna. Ett koncept som jag inte riktigt är bekväm med då vad jag som spelare vill ha utav spelet kanske går rakt emot vad utvecklarna själv vill skapa. Att jag då dessutom köper det ”fulla spelet”, men i early access. Alltså är spelet fortfarande under utveckling. Och det slutgiltiga produkten kommer vara helt annorlunda.
Därför är detta inte en recension utan en förhandstitt. Då det slutgiltiga spelet kommer att fixa mycket av det jag nämner, förhoppningsvis i alla fall.
Blodigt och grått
Beast är ett taktiskt turbaserat spel där du åtar dig rollen som en återvändande soldat. Du återkommer till ditt hemland för att upptäcka att det är besatt av en mystisk pest som har förstört landet. Orolig för sin dotter återvänder han och får i uppdrag av kungen att lösa problemet med pesten.
Jag är inte speciellt glad åt hur berättelsen förs framåt. När spelet börjar får vi veta att huvudpersonen flytt från ett slagläger, bara att när vi sedan slåss har han precis brutit sig ur slavlägret och besegrar vakter för att bli fri. Sedan berättar han hur han slogs för att tjäna guld till antingen sina kvinnor eller horor. Spelets meningar blir litet flytande där texten verkar mena hans fru och dotter hemmavid men bilden som används är massor av ansiktslösa kvinnor.
Bara för att sedan bli placerad i ett annat slavläger tillsammans med andra karaktärer som ska frita slavarna.
Grått och rött är färgerna för spelet och jag har inte något problem med valen av färger men det blir litet tråkigt? Nedstämt? eller bara att man ser mörker och grå markeringar för fiender och sedan finns det litet färg i form av en sprakande eld.
Släpp lös besten, eller håll den inombords
Den stora biten som jag fastnar för i Beast är de taktiska striderna. När du slåss måste du kontrollera och bestämma dig för hur du vill göra. Varje karaktär har 3AP, något som du använder till rörelse, anfall eller förmågor. Hur du vill göra är helt upp till dig, men passa dig när du vill traversera en längre sträcka så du inte springer förbi en fiende, som kommer att ge dig en näve när du försöker tränga dig förbi.
Skydd som påminner mig om Xcom där halv-skydd ger ökad evasion och där full-skydd gör dig i princip omöjlig att träffa med pistoler och pilar. Har du dock placerat dig på ett bra ställe där mycket fiender kommer springandes mot dig så kan du avlossa pil efter pil eller skott efter skott och på så sätt rensa upp motståndet enkelt.
Huvudpersonen har möjlighet att när motståndare är medvetslösa antingen knocka dem eller fullständigt mörda dem. Mördar han får en mätare en buff där han kan transformera sig till ett monster, en best. Med ökade offensiva förmågor men med en liten förlust av sin själ.
Konceptet här med besten hoppas jag utvecklas där man beroende på sina val senare i spelet får ta ansvar. på 20 uppdrag känns det inte som att det blir så mycket. Men i det fullständiga spelet känns det som att det kommer vara en större del av spelet där du antingen slåss för att behålla din mänsklighet eller för att bara släppa ut besten.
Ett spel med möjligheter
Beast har en god grund. Striderna är taktiska och du kan inte bara springa rakt fram och anfalla. Grafiken för detaljer som eld och tält är god men färgschemat kunde vara litet gladare. Visst härjar en pest men grått, grått och grått?
Att man får se en närmare animation när man utför ett dödligt slag på motståndarna är kul i början men när det sker varje gång börjar man undra om de inte kunde gjort det annorlunda. Detta är något som går att stänga av och när man spelar rekommenderar jag det verkligen.
Spelet har stöd för kontroll, men i dagsläget så rekommenderat utvecklarna att man spelar med tangentbord och mus. Efter att ha försökt spela med kontroll håller jag med utvecklarna. Spela med tangentbord och mus.
Textningen i filmsekvenser behöver få en transparant bakgrund då den nu har en stor grå ruta bakom sig, man missar inte vad texten säger på något sätt men att ha en grå ruta på texten där den svarta bakgrunden blir väldigt synlig är tydligt bevis på att spelet fortfarande är i den tidiga fasen av sin utveckling.
Beast om det fortsätter utvecklas och utvecklarna lyssnar på sina ”testare” så kan spelet bli riktigt riktigt bra. Just nu dock behöver det utvecklas en hel del innan jag kan säga att spelet är ”bra”. Grunden finns här för ett riktigt bra taktiskt tur baserat spel. Men det kräver en hel del justeringar och utveckling.