Vad får man om man blandar StarCraft med They are Billions? Jo ett RTS som verkligen kräver sin spelare.
Ni har hört det förr
Kampanjen som jag är mest intresserad av i Age of Darkness ger oss en klassisk historia. När de mystiska Nightmare spred sig över världen stod människor och Elonsians tillsammans mot det mörka hotet. Efter decenier av strid lyckades Elonsian lösa problemet, det gick att förvisa Nightmares till underjorden, The Veil.
När mörkret lagt sig visade det sig att människans härskare blev maktkåt och ville använda kraften från Veil till att göra människan bättre. De styrande Elonsian motsatte sig detta och förvisade kungen till underjorden. Ett stort krig bröt därefter ut mellan Elonsians och människorna. Efter ett utdraget krig stod människan som segrare. En Order skapades för att fortsätta det som Elonsians startade, att försvara människorna mot Nightmares som började att återvända.
Man känner igen sig. Alldeles för mycket, när sedan en entusiastisk lärling börjar påvisa korruption från the Veil, hur Orders ledare ändrar personlighet och börjar acceptera att slavar säljs till ledningen av dess riddare? Man vet i princip hur det kommer att sluta i slutändan, vilket är riktigt tråkigt.
En salig blandning
Jag har inte spelat många spel där mitt enda mål är att överleva mot en överväldigande styrka. Här och var har jag gjort denna typ av uppdrag i StarCraft men här ställs det verkligen på sin spets.
Som spelare måste jag för att ha en chans bygga upp mitt försvar, murar, torn att placera bågskyttar i, uppgradera mitt huvudnäste, se till så att jag har tillräckligt med mat, arbetare.
Från StarCraft är jag van vid att resurser måste bäras tillbaka till mitt näste, i Dark Ages är det mer satt på en timer så beroende på vart jag placerar säg en byggnad för att samla in träd så innebär det att jag får mer eller mindre, jag kan även bestämma hur många som ska arbeta där. Så jag måste hela tiden placera ut byggnader där de gör mest nytta. Vilket snabbt innebär att jag för att ha en chans att överleva snabbt måste expandera för att hitta nya resurser, som då givetvis även måste ha ett försvar.
Allt sker i realtid så det är riktigt jobbigt att hålla allt i huvudet, framför allt om man inte är vad vid konceptet. I strid finns det hjältar att använda, starkare enheter som med speciella förmågor kan hjälpa de andra enheterna man skapar. De går upp i nivå mycket likt WarCraft 3 och har förmågor som stärks när de går upp i nivå.
En chans? Nope
Kampanjen spöar min rumpa i fjärde omgången, då jag ställs inför den hårda sanningen att jag kan inte rädda alla. Det är omöjligt att besegra den pågående striden och det enda jag kan göra är att se till att mina hjältar överlever.
Inblicken man får när det går upp att hela spelet går ut på att man i det långa loppet ska bygga en så perfekt stad att man kan försvara alla dess fronter med krigare, bågskyttar, präster och fanatiker och på så sätt slå tillbaka mot den oändliga armen som är Nightmares? Det kommer ta tid att lära sig hur man snabbt expanderar för att hitta resurser och hur man bäst skyddar dem.
Samtidigt får man inte glömma bort att uppgradera sin stad, så att man kan bygga nya byggnader för att fiska eller utforska mer specialiserade torn eller varför inte lära sig att använda eld på ett bra sätt så att när mörkret faller står man inte som en blind man och försöker försvara en hel stad?
Age of Darkness: The Final Stand må precis nyligen ha släppts i sin version 1.0 men om de fortsätter att bygga på detta spel så har vi en ny klassiker i faggorna. Jag har inte en chans men jag vill fortsätta spela, fortsätta lära mig, fortsätta utvecklas. För att slutligen ha chansen att överleva.