Det framgår med klar tydlighet att jag inte är något fan av Final Fantasy 15. Jag tyckte spelet var ofullständigt, för simpelt och krävde att du som spelare vandrade runt i hela världen och letade efter tidningsartiklar och lyssnade på radio och jag vet inte allt för att få den minsta lilla uppfattning om spelets berättelse.
Att FF15 dessutom har trailers som gjorde mig riktigt intresserad av spelet och att de sedan väljer att fullständigt ignorera de tankegångar och funderingar som den trailern skapade? Jag förstår inte SEs motiv alls. Trailern i fråga behandlar när Noctis letar efter Luna, han slåss och slåss och följer efter en av vargarna som kan transportera honom genom tid och rum. När trailern avslutas hintar den om att Noctis hugger Luna med en kniv.
Och i spelet vet ju alla vem det var som utförde den händelsen. Troligen i ett försök att återskapa den känslomässiga förlusten som många spelare kände när de första gången spelade FF7. Men för mig så misslyckades de fullständigt och jag satt bara och såg Ardyn hugga och lämna Luna att dö och jag ryckte mest på axlarna. Jag hade inte skapat någon känslomässig kontakt med Luna och det högg mer i känslosträngarna när den äldre farbrodern inte fanns mer.
Men nog om spoilers och annat som hade med mitt hat till FF15 att göra.
Förra veckan slogs det fast att 3 av de 4 nya scenarion, Aranea, Luna och Noctis inte blir färdiga. Hajime Tabata, som arbetat med FF15 avgår och lämnar Square Enix och Luminous Productions.
Hans önskan är att lämna över facklan till den nya generationen utvecklare. Han tror även att de kommer skapa något ”fantastiskt”.
För mig låter det mer som att han flyr skeppet. Detta blir nu tredje direktörn för ett och samma spel. Tankegångarna går till FF12 som också det hade en enormt lång utvecklingstid och bytte direktörer hit och dit. Slutresultatet var även där inget att hänga i granen. Ardyn var nog den del av FF15 som jag gillade mest. Hans karaktär var något som jag vill veta mer om, varför det blev som det blev etc etc i närmare detalj än vad han själv berättar i spelet.
Att de tre andra delarna sloppas? För mig visar det bara att med Luna och Aranea så hade de inte tänkt sig något mer än vad som visades i spelet. Att då efterhand återskapa och skapa nya berättelser och människor och allt som de ska agera tillsammans med? Till skillnad från Gladio, Prompto och Ignis som bara fick en liten del borta från Noctis så har ju Luna och Aranea en helt egen berättelse. Valet att skrotta dessa tyder på att SE själva tröttnat.
Så för mig så slogs den sista spiken i kistan när de utannonserade att spelet skulle ha DLC episoder som skulle kosta pengar med innehåll som borde ha funnits med från början.
Att använda twitter och fråga fansen ”ehm, ni gillade visst inte slutet. Vill ni att vi ska göra ett alternativt slut?” känns som en väldigt dålig stil. Nu blir detta alternativa ”gladare” slut inte av och vi får för evigt ha ett FF spel som slutar såhär. Nog för att inte Episode Ignis redan har skapat en alternativ tidslinje men smådetaljer eller hur?
Jag hade önskat att när Versus 13 inte fick fokus från Nomura så hade de dödat sin älskling och givit oss en ordentligt Final Fantasy 15. För att ta ett halvfärdigt projekt, byta direktör och sedan vara lata och kalla det för FF15 gjorde mig arg. När slutresultatet efter tio år fortfarande inte var färdigt så blev jag inte precis gladare.
Mot framtiden hoppas jag att SE väljer sina projekt litet bättre. Ryktet att de ska börja med en prenumerationstjänst istället till sina core-titlar är också ett ordentligt steg i fel riktning.
Så, hur känner ni inför de förändringar som SE gick ut med angående FF15? Bra? Dåliga? Äntligen slut på eländet så de kan fokusera på nya titlar i serien?
För mig så vet ni nog svaret. Nu är det bara att börja vänta på FF16 och hoppas att det inte är en omnämnd FF7 Remake.