Det har kommit till min vetskap att fanservice börjar få ett mer och mer dåligt rykte. Att det med fanservice bara handlar om nakenhet och att få den som spelar att bli upphetsad med mera med mera.
Med min bakgrund som aktiv spelare i några av de mest fanservice fyllda spel som industrin någonsin sett så tänkte jag att det nog vore en bra idé att skriva litet om detta. Så vart ska vi börja?
Fanservice betyder vad?
Fanservice blev en term för upphetsande material eller som service cuts. Med detta menar jag exempelvis att man får se karaktärer duscha, deras underkläder eller liknande. I anime finns det ingen hejd på den fanservice som återspeglas. Love Hina är nog bland de mest kända serier som innehåller större del fanservice där Keitaro på ett eller annat sätt får se de flertalet kvinnliga karaktärer nakna. Klassisk metod och något som de flesta ser som normalt.
I spelvärlden så återfinns på senare tid en fokus på just fanservice i vissa spel. Senaste jag recenserade var Moero Chronicles som tack vare sitt fokus på fanservice inte riktigt föll mig i smaken.
Objektifiering säger nog många. Sexuella trakasserier säger andra troligen. Framför allt i dagens klimat med feminism som ja, det tar vi en annan gång.
I sin grund är dock fanservice något som lagts till med kunskap om spelaren eller tittaren och vad denne vill se. Det är helt och hållet ett sätt för skaparen att tillfredsställa sina fans. Kort sagt är fanservice
material in a work of fiction or in a fictional series which is intentionally added to please the audience.
Wikipedia
Så ordets betydelse och vad det ska göra innefattar inte bara att visa karaktärer utan kläder eller i vissa former av kläder. Det är även något som ska vara glädjande för publiken.
Olika utformningar
Med ordets betydelse och mest vanliga användning klargjort tar vi oss an några typiska exempel.
Hyperdimension Neptunia är en spelserie som gjort sig ganska välkänd för sin fanservice. I det första spelet tar det inte lång tid förrän vi möts av en klassisk bild.
Compa, en av spelets karaktärer bandagerar spelets hjältinna Neptune och det demonstreras med en väldigt tydlig bild. På grund av bilder som detta så har många anklagat Neptunia för att vara en gubbsjuk serie. Jag kan inte säga att det är gubbsjukt eller perverst. Det finns en tydlig marknad för innehåll som detta och det är något som görs för fansen, fanservice med andra ord. Sedan kan det även gå för långt med fanservice, vilket Moero Chronicles är ett ypperligt exempel på. Man kan göra det smakfullt eller så kan man förstöra ett helt spel med fokus på fanservice av den sämre valutan.
I motpol till detta återfinns glädjande ögonblick. En twitch streamare som spelar Final Fantasy 14 på heltid fick sig en rejäl överraskning när han första gången tog sig igenom en viss grotta i Heavensward. Reaktionen är oslagbar och väldigt tillfredställande att se.
Glädjen, glansen i ögonen och reaktionen är obetalbar. Det är ett ypperligt exempel på hur man gör något för sina fans eller sin ”publik” för att tilltala dem.
Final Fantasy 15 är också ett bra exempel på ett spel som har dubbla budskap med sin fanservice. På ena sidan och för många den dåliga sidan har vi Cindy.

Jag ogillar vad de gjorde med Cindy. Hennes val av kläder, att de gjorde hennes till en mekaniker brydde jag mig inte om men hennes kläder gör att hon känns mer som någon man stöter på i en porrfilm än på en verkstad. Även om det är varmt ute har jag svårt att någon skulle gladeligen gå omkring som vad hon gör om man ska arbeta med bilar vars delar kan bli väldigt varma.
För att väga upp detta gjorde Square Enix ett mycket bra val. De inkluderade musik från de tidigare delarna som bandmusik som du kunde lyssna på när du var ute och åkte i bilen. Många stycken underbar musik som lades till för att tilltala publiken eller rent ut sagt, för att tillfredsställa fansen. Alltså fanservice.
På grund av detta så är ordet fanservice något som kan ha en väldigt bred och stor betydelse. Att då endast rikta in sig på de dåliga delarna av ordet känns som något man inte bör göra utan man bör istället fokusera på helheten av ordet och framför allt. Spel ska vara något roligt.
Så länge man har roligt kan man hantera det mesta. Om jag tycker att vissa spel borde reducera sitt fokus på fanservice i form av nakenhet eller fokus på minispel där det ena och andra utförs? Absolut. Det gäller att hitta den smakfulla gränsen. Vilket för mig gestaltas väldigt bra av hur de gjorde Record of Agarest War.
Tack för att ni läst såhär långt. Har ni några egna exempel på vad ni tycker är bra respektive dålig fanservice?