När en liten indie studio producerar sitt första spel blir resultatet otroligt.
Hur många arbetade på detta sa du?
Studio Sai, en liten studio som nyligen skapats har gjort Eternights. Ska man läsa så är det 1 personen som har arbetat med denna titel i 3 år.
Märks det att det är en liten studio som gjort detta lir? Både ja och nej. När man tittar på bakgrunder som går från lilla till skarp orange märker man att de inte riktigt arbetat med färger ordentligt då det värker i mina ögon när skärmen visar datumen och hur dag blir till kväll.
Spelet är tidsbegränsat som Persona där dina aktioner för dagarna framåt. Hur de valt att visa upp datumen, själva stilen där skiljer sig så markant från resten av spelets design, grafik och det gör att man undrar litet vad som hade hänt om de väntat ett par månader till. Ett mer sammanhängande spel sett till färger och stil? Jag vill tro det.
Samtidigt är det otroligt att steam-versionen som jag spelar har 5 olika språk. Med tal. Så de har spelat in dialog på 5 olika språk och hyrt röstskådisar för det. För en liten studio är detta otroligt.
Fascinerande strider med hög interaktionsnivå
Tittar man bort från dessa detaljer dock så får man ett ytterst kompetent skräck-action lir. Striderna är snabba och kräver att du fokuserar. Utifrån vad jag kan se så är striderna väldigt mycket beroende på att du lär dig att undvika attacker i rätt ögonblick. Då de lånat en detalj från Bayonetta i att när du undviker i precis rätt ögonblick saktar tiden ner och du får fri lejd att puckla på motståndarna.
Dock så är det inte bara att buttonmasha, då fienderna är oftast flera och om du inte har uppsyn över din rygg så kan du bli anfallen i ryggen och aj aj aj. Det gör ont och du klarar inte av hur många smällar som helst vilket ökar utmaningen markant.
Strategi finns också när du möter på motståndare som har sköldar, då måste speciella förmågor användas för att bryta igenom dessa innan du kan göra ordentlig skada.
Du kan lära dig nya förmågor som eller uppgradera gamla. Du väljer själv i vilken ordning du vill uppgradera eller lära dig nya förmågor vilket gör att du kan utveckla din egna stil, vilket är riktigt bra.
Romans och val

Eternights är en salig blandning. Vi har romans, vi har hack n slash och vi har skräck. Spelets berättelse talar om den klassiska infektionen där de som drabbas förvandlas till monster som ser andra icke förvandlade människor som saker att slå sönder och samman.
När spelet börjar kan du inte försvara dig så ditt enda val är att fly för glatta livet. Stämningen och korridorerna är otroligt bra gjord så man sitter som på nålar och undrar vad som finns bakom nästa hörn.
När du i dialoger ställs inför val att välja hur du agerar får du olika bonus nivåer för mod, talförhet och så vidare. Dessa är viktiga eftersom de senare i spelet hjälper dig att se scener med dina överlevande kamrater. Spela dina kort rätt så kan det även bli en mer djupgående band mellan karaktärerna.
Jag gillar när de introducerar romantik och visar hur viktigt det är att hålla sams när man slåss för sin överlevnad.
Ett spel som ger och saknar
När Eternights visar upp sig från sin bästa sida är spelet otroligt. När de visar upp de korta animeringssekvenserna som är gjorda för spelet tappar jag hakan.
Något jag önskat dock vore att karaktärerna vore en liten större blandning. Vi har den typiska tsundere-tjejen, vi har barndomskamraten som är mer intresserad av tjejer och porr än någonting annat.
Klassiska modeller för karaktärer när man sett mycket anime och spelat många spel måhända. Men jag önskar att de använt någon annan form av bas än den typiska harem-anime galleriet.
Jag stör mig inte mycket på det när jag spelar. Det är närmare kul att vara en fullständig skit mot barndomskamraten eller visa de olika tjejerna en ”morot”. Som sedan skrivs om som en tentakel. Sådana detaljer önskar jag inte funnits för det är ju en enorm skillnad på en morot och en tentakel.
Eternights är ett utomordentligt spel och jag hade väldigt mycket roligt med det men samtidigt så fastnade det inte i minnet med namn på karaktärer och platser.