Från Frost Giants Studios kommer ett RTS som är gratis att spela och som har litet tyngd bakom sig då många av utvecklarna kommer från Blizzard själva och har jobbat på StarCraft tidigare. Något som märks av i upplägget med 3 olika raser. De mänskliga Vanguard, de demoniska Infernal Host och den tekniska Celestial Armada. Eller om man så vill, Terran, Zerg och Protoss.
Det görs inget försök i att dölja från vart inspirationen kommer. Delvis känns spelsätten också igen där Vanguard gärna gräver ner sig med tanks, robotar och bunkrar och Infernals och Celestials är mer ute efter att erövra och sprida sin makt. Anledningen till att jag inte ger en bättre genomgång av de andra raserna är för att jag helt enkelt inte har en susning om hur de spelas då enda chansen jag har att verkligen få spela med de andra raserna är i Stormgates Co-Op läge där man väljer en ledare och sedan har man uppdrag att göra.
Detta alternativ är inte optimalt då varje ledare har sina egna unika enheter och spelar litet olikt hur rasen i sig spelar. Och jag är alldeles för dålig för att pröva på att spela mot andra människor. Mitt fokus var istället på kampanjen.
En bekant berättelse



När vi börjar Stormgates kampanj får vi se hur en korrupt professor öppnar en port till ett helvete. Amara är en ung dam på några få år då hon möts av utrop om att hon ska söka skydd, hon pratar med sin far när helvetet bryter lös. Vi tidshoppar 20år framåt i tiden och får veta att Infernal Hosts har spenderat tiden på att förslava mänskligheten. Amara har efter 20år på flykt tröttnat och när en mystisk artefakt uppenbarar sig som ledaren Marloc är ute efter? Hennes mål står klart.
Vanguards kampanj går ut på att hjälpa Amara att hitta denna mystiska artefakt, en artefakt som talar till de som rör den och visar de visioner.
På 6 uppdrag får jag lära mig grunderna. Hur jag bygger supply depots, hur bunkrar ändras sig beroende på vem som kliver in. Att låta en arbetare kliva in skapar en reparationsstation för mekaniska enheter och byggnader, en närstridssoldat ger ökad skydd och en kraftig motorsåg.
Istället för att bara ha långdistans soldater som skjuter blir det blandat. Vilket innebär att det i kampanjen på normal blir väldigt lätt att gräva ner sig och försvara sig.
Som introduktion till kampanjen är det som att se Arthas bli korrumperad av Frostmourne igen. Vilket känns tråkigt när man kan se hur berättelsen kommer utspela sig så tidigt är det litet ledsamt. Tyvärr finns det ingen komplett kampanj då spelet är i Early Access. 6 uppdrag är allt jag får spela. Jag är extremt nyfiken på hur det ska gå för Amara då sista filmsekvensen lämnar oss med en väldigt grov cliffhanger.
Ett smart drag för att skapa ett ”vill ha mera” behov hos oss spelare. Det funkar.
Grundläggande UI och kontroller känns igen. Har man spelat StarCraft innan känner man igen sig väldigt mycket. Vill man ha hjälp finns det utomordentligt guider och filmer som visar hur man ska gå till väga för att snabbt komma igång.
Early Access
Ansikten som är stela, inga känslor, inga munrörelser och så vidare. Allt är för att vi befinner oss i en early access period för Stormgate. Jag förstår att Frost Giants Studios vill visa upp sitt koncept för att nytt RTS. Skapa hype och allting sådant. De lyckas otroligt väl då spelet har potential att bli en spirituell uppföljare till StarCraft. För så nära StarCraft 3 som vad detta känns? Det kommer inte att bli närmare om det inte blir en officiell release.
Att släppa ett spel med 6 banor att spela, ett antal ledare för co-op uppdrag som man kan spela, levla med och så möjligheten att spela med de andra raserna mot annat mänskligt motstånd eller spela med varandra är vågat. De vill verkligen satsa på multi-player aspekten och jag gillar det. Det finns redan esport turneringar som spelas och om utvecklingen går framåt i samma andra som SC så finns alla möjligheter för att Stormgate ska bli nästa stora RTS.
Något som jag är litet fundersam till är att man har möjlighet att få hjälp av en robot. Istället för att man måste ha en skyhög APM(Actions Per Minute) så kan man i Stormgate välja att mera fokusera på att kontrollera sina enheter istället för att behöva ha full kontroll över vart varje liten drönare som samlar in valuta eller gas befinner sig.
Det funkar delvis. Den gång jag använde mig av denna hjälpreda så gick det sådär. Den var litet slö i min mening. Men om den får en chans att utvecklas så tror jag den kommer hjälpa många spelare som inte har möjligheten att träna upp sin APM.
I slutändan visar Stormgate upp potential som kan rivalisera Blizzards StarCraft-serie. Utan tvekan. Jag hade väldigt kul med de 6 uppdrag som jag fick spela i kampanjen, även om jag önskat att jag hade fått kanske spelat som de andra två raserna också i någon mini-uppdrag, korta bonus introduktioner till raserna eller vad som helst. Inte bli in slängd i stridens hetta mot mänskligt motstånd som vet vad de gör medan jag inte har det minsta lila susning.