Att spela MMO är skoj, fascinerande och underhållande. Samtidigt så löper man en väldigt stor risk att bränna ut sig på den här genren.
Nu talar jag om att vara en enkel ”normie” som man kan bli kallad i FF14. Man spelar för att ha roligt och för att bli en bättre spelare. Någon som gör allt utom de allra mest krävande turerna så att säga.
Med Heavensward inkluderades en ”Anima Relic”, ett vapen som tillsammans med dig växte. Genom att utföra olika åtaganden i spelet kunde du få ett vapen som till slut blev det bästa vapnet för din klass.
Åtagandena blev väldigt snabbt repetitiva. Du fick farma ”Fates”, små uppdrag där du vanligen ska besegra en viss typ av fiende eller hjälpa en grupp eller individ med sitt uppdrag. Detta behövde du göra åtaliga gånger för att ha en slumpmässig chans att få en kristall.
Andra steg innebar att du var tvungen att köpa speciella föremål. Valutan var något som du belönades med efter att ha gjort grottor eller de mer hårda utmaningarna med 8/24-manna raids.
Allt som allt var det upprepning deluxe varje dag. Och det tog tid att göra detta. Alldeles för lång tid. Gjorde du det dagligen krävdes det ändå flera veckor för att få ihop de föremål som krävdes och att göra samma grotta om och om och om igen brände ut mig.
Till dags datum så är det väldigt lätt att jag bränner ut mig på FF14. Jag gillar min klass, ninja. Snabb, kan smyga, har väldigt mycket att göra i strider och så vidare. Men att besegra samma fiender varje dag i flera månaders tid blir efter ett tag väldigt tråkigt och jag slutar att spela.
När expansionen Stormblood kom ut trivdes jag. Nyheter, nya fiender, nya bossar, nya ”mechanics” att lära sig. Nu när spelet börjar närma sig expansionens ände står jag där med min ovilja att logga in och spela. Dagliga utmaningar blir tråkiga när man gjort dem i ett par veckor. Fienderna är densama, rörelserna jag gör precis likadana, gång på gång på gång. Och för vad? Att bli besviken när man kollar på utrustningen som man kan skaffa med de nyaste ”Tomes of Genesis” där min nuvarande utrustning på mina ”stats” är bättre än vad de nyaste delarna är? Och det enda alternativet som jag har att göra är att bli del av en grupp människor som tar sig an de tyngsta och jobbigaste 8-manna raidsen i Alphascape Savage?
Dessa utmaningar är 4 bossar som i princip om du gör ett misstag så får du börja om från början. Har du tillräckligt duktiga medspelare kan du göra något misstag och ändå klara dig. Med rätt grupp tillåts detta, om du hamnar i fel grupp så blir du anklagad för det ena och andra och sedan letar gruppen efter en ersättare.
Oavsett vilket man väljer att göra så känns det för mig som inte vill eller kan spendera de otaliga timmarna varje vecka på att progga en boss och lära mig allt om den. Jag får istället nöja mig med att försämra min utrustning i utbytte mot litet mer hälsa.
Sådana saker är motivationsdämpande och då ska vi inte tala om Stormbloods relic. Vapen och utrustning där du måste spendera otaliga timmar med att farma kristaller. En snabb räkning avslöjade att jag behöver 1200 Protean Crystals för ett vapen. Dessa kristaller släpps slumpmässigt när du besegrar fiender. Om du besegrar 10st fiender av samma typ så skapar du en ”kedja”, när denna kedja är högre än 10 ökar chanserna att du får en kristall med väldigt stora siffror.
Spelar du som jag mestadels själv så är detta omöjligt. Ensam som ninja är du alldeles för svag för att besegra fiender så snabbt så att du kan få en ”chain” med max 3, sedan är tiden ute och du får börja om från ruta ett.
I en grupp så blir detta lättare eftersom du kan gå samman med 7 andra spelare och bilda en grupp på 8. Då går det relativt lätt. Men åter igen. Att hitta dessa andra spelare är inte lätt. Och att du tvingas att besegra samma fiende om och om igen stör mig.
Något som alltid har stört mig med MMOs har varit den dåliga fiendevariationen. Och det bränner ut mig. Det brände ut mig i Phantasy Star Online Episode 1 & 2, det har bränt ut mig i Final Fantasy 14 och den enda gången som det inte brände ut mig var i Rusty Hearts då jag åtminstone tack vare en högre nivå kunde snabbt spela en bana om och om igen för utmaningar och drops. Plus att Rusty Hearts var mer actionbetonat än vad något annat MMO jag spelat varit.
Jag hoppas och håller tummarna att till nästa expansion av FF14 så återfinns mer saker att göra som inte innebär att jag måste göra samma saker och besegra samma fiender varje dag för att nå någonstans.
Glamour är verkligen ”the true endgame” då man åtminstone kan få ett fräscht utseende.