Efter ett antal år återvänder jag till Agarest. Mycket är sig likt och möjligheterna för en ny generation att spela detta på konsol är ypperlig.
Agarest: Generations of War eller Record of Agarest War som den heter i amerika är på sitt sätt en unik serie för mig. Hur ofta har jag inte önskat att få veta vad som händer efter att sista bossen blivit besegrad, hur romanser som skapats under spelets gång blommar ut?
Med fem generationer och ett slutligt spelslut om du tillfredstället spelets krav för sitt ”True End” har Agarest: Generations of War gott om tid för dig att spendera med dina lagkamrater. I och med att åren går åldras även kamraterna. Det ger en otrolig känsla.
Svårigheter
Om spelet i sin grundidé är unik är spelets sätt att föra fram berättelsen allt annat än. Leonhardt, en general i en arme ifrågasätter ett anfall de ska göra mot en by. Men utför anfallet, därefter ser han hur hans kollegor ska mörda en ung high elf och som den godhjärtade personen han är försvarar han denna unga mö.
När de sedan flyr tillsammans blir Leonhardt dödligt skadad då han möter en mystik ”Dark Swordsman”. På sin dödsbädd möter han en mystisk äldre Dam Dyshana, som lovar att ge honom makt nog att försvara den unga mön och makt att besegra den mystiska person som enkelt besegrade honom.
Mot en livslång och alla hans kommande generationer. I princip offrar Leonhardt sig själv och sina kommande barn för att kunna acceptera Dyshanas erbjudande. Efter en kort tankegång påminner han sig själv om hur han lovade henne att skydda henne och pakten är sluten.
Striderna är avancerade och i all ärlighet väldigt svåra att beskriva. Du har AP, rörelse, Zone of Effect, element och jag vet inte vart jag ska börja. Du börjar varje strid med att förflytta dig, varje karaktär kan bara röra sig ett visst antal rutor. Hur du placerar karaktärerna innebär ibland att du kopplar samman dem så att du kan göra en kombination istället för att anfalla en och en.
När du sedan ska välja vilka attacker du vill göra måste du kolla på AP-kostnad, räckvidd och typ. Kombinerar du specifika attacker i rad kan du göra en speciell kombinationsattack där de olika karaktärerna pucklar på motståndet.
Allt innebär att striderna som är den näst största delen av spelet blir väldigt svårt. När du börjar spela och du inte har en susning om vad som sker? Med fiender som med lätthet kan besegra dina karaktärer även på normal? Bossfighter som närmast blir omöjliga om du inte grindar eller använder dig av de DLC föremål som du nu har tillgång till utan kostnad?
Det är mycket att ta in för att säga det minsta.
En massa artwork
Under spelets gång får du se scener. Med vissa av dina kvinnliga kamrater kan du skapa ett band som om du sköter dina kort rätt innebär att de blir en tilltänkt kandidat för en fru. Scenerna du ser innebär oftast att någonting sker med dessa damer. Allt ifrån att du räddar dem när de blivit kidnappade eller att de provar på kläder.
Varje generation har även ett besök till en hot spring där spelets ”ladies man” Winfield försöker att smygtitta. Vi som spelare får dock se scenen utan problem.
Dessa artworks var vad som gjorde spelet och serien berömd. På gott och ont. ”Belöningar” i form av att få se sina kamrater masseras eller när man träffar på nya karaktärer är skoj och i vissa fall litet ehm vad i helskotta sysslar utvecklarna med?
Utforskande och text
Utforskandet sker på en världskarta. När du besöker en av platserna på världskartan blir du antingen inslängd i en strid, ett större utrymme att utforska eller så får du läsa text där dialog för berättelsen framåt.
Texten blir i vissa sektioner vad som känns som överdrivet lång. Det märks att spelet är till 80% visuell novell där allt ska beskrivas. Visst är det kul och berättelsen är på sitt sätt mörk då Dyshanas egna motiv inte är klara så du undrar vad hon är ute efter.
Utforskandet av de fria områdena är ett sätt där Agarest blir närmast ett vanligt JRPG, du har ett område att utforska, du hittar föremål, slåss mot monster i slumpmässiga möten och så vidare.
Denna blandning gör att man ibland inte vet vad som förväntas komma och man blir litet förvånad när det sker. Men det hade räckt med att de fokuserat på en eller två av dessa sätt att ta sig från punkt A till punkt B.
Agarest: Generations of War är ett spel som är stort, svårt, utmanande och som ger dig belöningar i form av CG artwork med ibland tveksamma resultat. Det är kul att se detta spel återsläppt på Switch så att fler kan pröva på det. Men det är definitivt inte ett spel för alla.