Expansionen som ger dig glädje och frustration, allt i samma paket
XCOM 2 är Firaxis och 2Ks uppföljare till deras storsäljare XCOM: Enemy Unknown.
En ny början
När spelet börjar har förra spelets berättelse blivit omskriven. När utomjordingarna invaderde jorden så slogs Xcom mot dem, och förlorade. Istället för att ha rensat jorden på utomjordingar lever de nu under namnet Advent och har sjukhus utplacerade runt om i världen. Större delen av männskligheten har accepterat deras nya värdar. Men Xcom gruppen är fortfarande skeptiskt till varför utomjordingarna hjälper människor utan att vilja ha något tillbaka. Du som spelare, kallad Commander har varit borta i ett par månader. Kidnappad av Advent och när speket börjar är uppdragen att rädda Commander från sitt fängelse. Det förra spelets stora byggnad är nu utbytt mot ett ensamt stort rymdskepp som Xcom lyckas stjäla från utomjordingarna. Med begränsad utrustning och mannskap tvingas Xcom i detta spel slåss via guerilla krigsföring. Snabba stötar, in och utför uppdraget och sedan ut igen.
Mycket är sig likt
Förutom den grafiska ändringen är mycket sig likt. Du rekryterar soldater, låter dem slåss, de blir tilldelade en av fyra klasser: Ranger, Sharpshooter, Grenadier och Specialist. Namnen är nya, förmågorna också även om det föregående spelets assault, sniper, heavy och medic finns kvar i dem. Förmågorna är intressanta och ger karaktärerna en udd från deras lägre rankad medkämpar.
Din flygande bas kan expanderas och det måste du göra för att bygga alla fabriker, energiomvandlare och förmågan att ta kontakt med andra motståndskämpare världen över. Allt tar dessutom tid och om du planerar fel så ligger du riktigt illa till då Advent inte bryr sig om du inte har rätt utrustning eller inte har tillräckligt med kapacitet att kontakta andra delar av världen för att öka din arméstyrka.
Denna ständiga tidspress, att efter ett visst antal dagar så gör utomjordingarna framsteg med sitt ”Avatar”-projekt är skrämmande och pressar dig väldigt ofta att göra misstag. Om det tar för lång tid och de lyckas fullborda sitt avatar-projekt så är det över för dig.
Nyheter
Nytt för expansionen är att The Elders, utomjordingarnas ledare har kallat in extra hjälp i form av tre Utvalda. En Assasin, en Hunter och en Warlock. Som deras namn antyder har de olika fokus på hur de väljer att jaga dig men deras slutliga mål är att tillfångata dig och rent ut sagt slakta all opposition mot Advent. Om de skulle lyckas får de en present, den som tillfångatar dig(Commander) får bli Jordens härskare.
Att höra dessa ”utvalda” berätta vad de kommer göra med planeten när de tillfångatagit dig eller när de skryter innebär att spelet nu inte bara har Central som kommenterar allting under uppdragen utan nu mellan uppdragen får du höra dialog från de utvalda. Allt från hur tråkigt det är att jaga villebråd som inte försvarar sig till att det kommer bli utmärkt smärtsamt för dina följeslagare.
Som gammal spelare finns det en del nyheter, i strid kan soldaterna skapa band med varandra som utökar deras förmågor. De som är ”gamla bekanta” kan ge sina rundor i striderna till den andre och på så sätt öppnas en större strategisk nivå där du verkligen har kontroll över allt. Att varje karaktär genom att utföra specialla delmoment, anfalla från flanken, ligga i bakhåll och så vidare innebär att de får AP, Ability Points. När dina soldater går upp i rank får de en förmåga gratis. Med AP kan de lära sig den andra förmågan som man inte valde att ge dem. Alltså om man spenderar tillräckligt med tid med karaktären så kan den lära sig alla sin klass förmågor. Att ha en specialist som både kan läka sina medsoldater och fullständigt förgöra fiender som är robotar är otroligt obalanserat.
Samtidigt är det tillägget av en ny fiende ”The Lost”. Zombies i princip som kanske känns som utfyllnad om något. Litet besviken blev jag allt när de nya fienderna var de tre utvalda och inte mycket mer. The Lost reagerar på ljud, så explosioner är inte att föredra och de anfaller i grupp. De är vanligen väldigt svaga så du kan slakta dem med ett anfall och du får obegränsad med anfall så länge du har ammunition. Dessa ”Lost” ska vara neutrala om man så säger och anfalla både Xcom och Advent. Men ändå så föredrar de att anfalla mina karaktärer vilket är irriterande.
Buggar
Spelet har en del buggar. När jag spelat har spelet låst sig ett antal gånger. Så kraftigt att jag måste ladda om senaste sparfilen eller i andra fall om det inte finns någon sådan måste jag börja om från början. När jag provade att spela med kontroll så låste sig spelet på första uppdraget.
De utvalda teleporteras in på en slumpmässig plats på kartan där man slåss mot dem. En gång lyckades den utvalda teleportera in sig i ett hörn. Jag spenderade minst fem minuter med att leta efter honom och när jag väl hittade honom var jag tvungen att spränga bort en vägg för att få fram honom så att jag kunde anfalla honom. Som tur var hade jag granater så jag kunde göra detta. Annars hade jag inte kunnat klara av uppdraget.
Frustrationen finns även när fienderna från andra sidan kartan lyckas träffa dig bakom full cover och de får en kritisk träff. 18HP borta, min soldat död och begraven. I situationen innan hade jag stått point blank och missat fienden. Detta spel kan jävlas med dig och kommer att göra det. Vilket gör att jag i många fall helt enkelt svär och sedan stänger av och gör något annat. Vilket i ett fall med ett spel som annars är så här pass bra gör det ännu mer irriterande.